السيسي ينتقد الإساءة للمسؤولين: ربنا موجود ومطلع وشايف

السيسي: خايف نجحد بكرم ربنا علينا الفترة اللي فاتت وندفع الآن ثمن كل إجراء لم تقم بدورها في اتخاذه قبل 40 أو 50 سنة  

كتب: عبد الرحمن بدر 

قال الرئيس عبدالفتاح السيسي إن كل مسؤول تعرض للإساءة بأي شكل سيجد ذلك أمام الله، معقبًا: «انتو فاكرين الحكاية مع ربنا هتعدي كده». 

وأضاف الرئيس السيسى، خلال كلمته في افتتاح مشروع مستقبل مصر للإنتاج الزراعى: فيه جماعات تردد الكذب بكلام لا يليق، كلام كله كذب وبهتان وإفك، مش ممكن، ولكن ربنا موجود ومطلع وشايف، مفيش كلمة بتتقال وتكتب إلا وصاحبها حسابه على ربنا، إذا كنت تؤمنوا بوجود ربنا.. ربنا اللى هيحاسب، كلام كله افك وبهتان على الناس، ده مؤمن بوجود ربنا، الكلام ده هيحاسب عليه، بيكتوا كده. 

وتابع: الكلام ده اللى بيتقال في حق المسئولين صدقة جارية، يعنى كل مسؤول يساء له ويتقال فيه كلام مش مضبوط كذب، أو حتى من الموضوعات دي كذب، سواء كنت تقصد أو مش تقصد. 

وأعرب الرئيس عن تخوفه من نظرة بعض المصريين لما تحقق خلال الأعوام الماضية، قائلًا: خايف نجحد بكرم ربنا علينا الفترة اللي فاتت، مضيفًا أن الدولة تدفع الآن ثمن كل إجراء لم تقم بدورها في اتخاذه قبل 40 أو 50 سنة. 

وأضاف أن تكلفة الزراعة في مشروع مستقبل مصر أعلى بكثير من أي مكان في الدولة. 

وتابع: الدولة كلامها حاجة تانية وإجراءها عايز كتير من الفهم والدراسات عشان تقول المشروع ده ناجح وهيتوافق مع التطور اللي البلد فيه ولا لأ. 

وشهد الرئيس عبدالفتاح السيسي، اليوم السبت، افتتاح مشروع «مستقبل مصر» للإنتاج الزراعي الذي يعد أحد أهم المشروعات القومية الكبرى التي دشنتها الدولة. 

ويقع المشروع على طريق القاهرة ـ الضبعة، ويهدف إلى تعظيم فرص الإنتاج وتوفير منتجات زراعية بجودة عالية وأسعار مناسبة للمواطنين، وسد الفجوة بين الإنتاج والاستيراد وتحقيق الأمن الغذائي والاكتفاء الذاتي من السلع الاستراتيجية. 

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *