فيديو| مواطنة تشكو من تنمر جيرانها بسبب كورونا: قطعوا عننا المياه وعاوزين يطردونا.. بقيت خايفة وقلقانة

بعد نشر الفيديو .. “شكاوى الوزراء” و”الصحة” يحجزان الزوج في صدر إمبابة.. وبروتوكول علاجي للزوجة والطفلين

محمود هاشم

اشتكت مواطنة من منطقة المعادي، من تعرضها وزوجها وطفليهما لحملة تنمر من عدد من جيرانها في المنطقة، بعد علمهم بإصابة الأسرة بفيروس كورونا المستجد.

وقالت المواطنة وتدعى “نهى”، في فييو متداول لها: “أنا جوزي جاله كورونا، ومن ساعة ما تعب والجيران ابتدت تعرف وإحنا بنتعرض لأسوأ أنواع المعاملة،  جوزي دلوقتي بين الحياة والموت، وتعبان جدا، ورئته تالفة من الاتهاب الرئوي”.

وأضافت، وهي تغالب السعال المستمر الذي تعاني منه: “يوم السبت اللي فات جوزي رجع من مستشفى العباسية، كان الناس تحت عاملين تجمهر، واتكلموا معانا بطريقة غير لائقة، وطلبوا أننا نوريهم الأشعة والتحاليل كأننا عاملين جريمة، من بعدها بطلب السوبر ماركت، العامل بيقول لي أنتم الشقة اللي عندها كورونا، نفس الكلام في الصيدلية، مبقاش فيه حد بيرضى يطلع لنا، المياه بتتقطع عننا وكل ما بسأل يقولوا فيه مشكلة في الموتور”.

تحديث 20 مايو: الحمد لله تواصل معنا مكتب الشكاوي الحكوميه لرئاسه الوزراء مشكورين و قاموا بالاتصال بالاسره المصابه و توجيههم الي مستشفي الصدر في امبابه كما قام المكتب الاعلامي بوزارة الصحه بالتواصل معهم و توجهت الاسره للمستشفي و تم حجز الاب لاحتياجه لجهاز تنفس صناعي و عمل بروتوكول علاجي للام و الطفلين مع عزل منزلي حتي ظهور نتيجه المسحهشكرا خاص لكل مسئول استجاب و كل اعضاء صفحتنا الكرام اللي عرضوا المساعده او دعوا للاسره او شاركوا البوست و سنوافيكم بالتحديثات.——-مأساة عائلة المعادي المصابه بكورونا … ام و طفلين و زوجها !الجيران بيقطعوا عنهم الميه و الكهرباء .. بيقولوا لعمال الديليفري متطلعوش عشان دي ناس عندها كورونا … لا دواء من الصيدليات عارفين يشتروه وهما في البيت, ولا أكل عارفين يجيبوه عشان ميموتوش من الجوع … ولا حتي عارفين يروحوا يتحجروا في مستشفي عشان يخفوا او يموتوا في سلام … و مش عاوزين يتحركوا عشان مينقلوش المرض لحد … يعملوا ايه طيب !!!نهي زوجه رجل محترم عايشين في المعادي, زوجها بدأ يظهر عليه اعراض كورونا فراحوا مستشفي العباسيه يكشفوا, و بناء علي صورة الاشعه اللي عملوها قالوا لهم مش كورونا.رجعوا البيت لقوا الجيران واقفين تحت البيت كلهم و كإن الاسره دي إرهابيين .. ورونا الأشعه و لازم نشوفها بنفسنا .. ومعامله و كأنهم إرهابيين.حالة الزوج اصبحت سيئه بعد كذا يوم فراحوا عملوا اشعه مقطعيه في مركز خاص و قالوا لهم فعلا دي كورونا … و للاسف الزوج اعراضه زادت اكثر و حرارته ارتفعت و عنده قيئ و اسهال و ضيق تنفس, و الاطفال عمرهم ٦ سنين و ١٢ سنه و ظهر عليهم نفس الاعراض !لا عارفين يجيبوا دواء و لا يأكلوا ولا يشربوا و لا حتي عارفين يتحجروا لأن مستشفي العباسيه شايفه انهم معندهومش كورونا بناء علي الاشعه اللي عملوها !يعملوا ايه طيب .. يروحوا فين .. هو ده حق الجيره .. هو ده شعبنا الطيب .. المرض ده غصب عن اي حد اتصاب بيه … رؤساء دول و مسئولين و غلابه كلهم اتصابوا … مش بيفرق بين غني و فقير .. و جارك ده اقرب لك من اخوك و عائلتك .. يعني اول واحد المفروض يساعدك لو محتاج .. اتقوا الله, المرض مش عيب .. بس اللي بيحصل ده هو اللي عيب.الاسره في شارع ٩ في المعادي و رقمهم 01280365160 رابط أشعة الزوج لو مسئول يحب ينقذهم من الجيران :https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2439366483027631&id=1458899414407681#أطفال_مفقوده#وزارة_الداخليه#وزيرة_الصحه#كورونا#عيب

Geplaatst door ‎أطفال مفقوده‎ op Dinsdag 19 mei 2020

وتابعت: “الشارع كله عرف أننا مصابين بكورونا وبيطالبوا بطردنا من المكان”، واستكملت: “حرام عليكم سيونا في حالنا، كفاية اللي إحنا فيه، أنا بقيت خايفة وقلقانة من التنمر، مش كفاية على الناس أننا تعبانين، مبقتش عارف أطلب حاجة أو أتعامل مع حد، أنا جوزي تعب علشان كان بيروح شغله، أي حد ممكن يتحط في الموقف ده، إحنا عمرنا ما أذينا حد، لو سمحتم، متتعرضولناش كفاية اللي إحنا فيه”.

على الرغم من توضيح الأشعة في مستشفى العباسية عدم إصابة الزوج بكورونا، إلا أن تحاليل أخرى في مركز خاص أثبتت إصابته، حتى زادت اعراضه وارتفعت حرارته بشكل ملحوظ، وبات يعاني من قيء وإسهال وضيق في التنفس، وظرت الأعراض على طفليه اللذين يبلغان من العمر 6 سنوات و12 سنة.

وفي تطور للقضية، تواصل مكتب الشكاوى الحكومية برئاسة مجلس الوزراء بالأسرة المصابة، ووجهها إلى مستشفى الصدر في إمبابة، كما تواصل معها المكتب الإعلامي بوزارة الصحة، وتم حجز الزوج لاحتياجه لجهاز تنفس صناعي، وعمل بروتوكول علاجي للزوجة والطفلين مع عزل منزلي حتى ظهور نتيجه المسحة”.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *