عمرو أديب يدافع عن بيومي فؤاد ويوجه رسالة إلى منتقديه (فيديو) 

كتب: عبد الرحمن بدر 

دافع الإعلامي عمرو أديب، عن الفنان بيومي فؤاد بسبب مشاركته في مسرحية زواج اصطناعي خلال موسم الرياض، وحديثه عن الفنان محمد سلام الذي اعتذر عن عدم المشاركة تضامنا مع غزة. 

https://www.facebook.com/watch/?ref=embed_video&v=1743173316160013

واعتبر أديب خلال برنامجه «الحكاية» على قناة «mbcمصر»، أن الهجوم على بيومي فؤاد «وقاحة»، وقال الإعلامي: أنا هدافع عن كل فنان بيشتغل وبياكل عيش في مصر أو خارج مصر. 

وتابع أن هناك عددا من الفنانين الذين يُحيون حفلات فنية في مناطق أخرى بينها الإمارات، لكن الانتقادات تُوجَّه ضد السعودية على وجه التحديد. 

وأضاف: إحنا عندنا مزاج نشتم بتوع الرياض وإحنا فاهمين لها.. الموضوع مش موضوع بيومي فؤاد. 

وتساءل: الناس دي لو قعدت في مصر هيأكلوا منين.. الراجل بيمثلنا بره والناس بتقدره وتصفق له لكن عندنا بيتهان. 

وتابع: خلوهم يشتغلوا ويكسبوا ويشرفونا.. هو حد فيكم بينفعهم (..) الراجل عليه أقساط وعارف ظروفه. 

كان الفنان بيومي فؤاد هاجم الفنان محمد سلام على خلفية انسحابه من مسرحية “زواج اصطناعي” التي تعرض بالسعودية.   

وفي مقطع فيديو نشره الصحفي خالد فرج ظهر الفنان بيومي فؤاد وهو يتحدث عن موقف الفنان محمد سلام بعد انسحابه من المسرحية قائلا: “من حقك إنك تعتذر عن المسرحية لكن مش من حقك إنك تغلط في فنك، إحنا مبنجيش علشان نضحك حضراتكم، إحنا بنقدم فننا المصري وانتوا بتحترمونا واحنا بنحترمكم جدا جدا”.   

وتابع: “شيء عظيم إن الفنان يبقى ليه جمهور في كل الدول … شيء عظيم إني أخرج أتصور مع شاب سعودي أو سيدة سعودية وهي تعلم إن أنا مصري أنا بشرف بلدي، أنا فنان مصري وليا الشرف”، وصفق الجمهوري السعودي لبيومي فؤاد أكثر منمرة خلال هجومه على سلام.    

وكان الفنان محمد سلام أعلن انسحابه من مسرحية “زواج اصطناعي”، التي انطلقت مطلع الشهر الجاري بسبب أحداث غزة.   

وقال في فيديو له على (فيس بوك): السلام عليكم ورحمة الله إن شاء الله المفروض أسافر الرياض عشان أعرض مسرحية زواج اصطناعي في موسم الرياض والمفروض إنها مسرحية كوميدية وفيها أغاني واستعراضات والمفروض إننا نعرض إن شاء الله يوم 30 أكتوبر.     

وتابع: هنعرض في وسط الأحداث اللي بتحصل في غزة، فأنا مش متخيل إني هروح أعمل مسرحية وأهزر وأرقص وإخواتنا في فلسطين عمالين يتقتلوا ويدبحوا ومفيش حاجة بتحصلهم.     

وأضاف: أنا مش هقدر أسافر طبعًا وليه بقول الكلام ده في آخر لحظة المفروض إني أسافر بكرة إن شاء الله لأني كنت على أمل أن الموسم يتلغي أو يتأجل مثل مهرجانات الجونة والقاهرة أو الموضوع يهدى في فلسطين، ونقدر نعرض لكن مفيش حاجة بتحصل لحد دلوقتي في ناس عمالة تموت ومفيش حاجة بتحصل.     

وواصل: أنا إزاي أروح أعرض وناس بتموت في فلسطين، حاسس لو أنا عملت كده هبقى كأني زي اللي بقتلهم بالظبط، هبقى خذلتهم وهبقى بغني وأرقص، مش في إيدي حاجة أقدر أقدمها، فلما نموت وربنا يسألنا عملت إيه لأخوك في فلسطين أنا هرد أقول إيه؟ هقول في وقت الأحداث في فلسطين أنا كنت بعمل مسرحية كوميدية وبرقص وأغني؟!، فأنا مش هقدر أعمل كده.     

واختتم: كان عندي أمل الموسم يتأجل أو يتلغى، فأنا مش هقدر أشارك في المهرجان ده وحابب أقول إني كنت في مشكلة مش عارف أسافر ولا أعمل إيه؟ والتمثيل هو أكل عيشي، لكن لو مسافرتش هل هموت من الجوع؟ بالتأكيد لا.    

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *