زوجة المحامي المحبوس محمد الباقر: جلسة تجديد حبسه 19 يناير.. 475 يوما بدون تريض أو قراءة أو مرتبة

كتب- حسين حسنين

قالت نعمة هشام، زوجة المحامي الحقوقي المحبوس محمد الباقر، إن جلسة تجديد حبسه المقبلة تقرر لها يوم 19 يناير الجاري أمام محكمة الجنايات.
وأضافت نعمة هشام، أن حينها سيكون باقر اكمل 476 يوما في الحبس الاحتياطي منذ القبض عليه يوم 28 سبتمبر 2019 وحبسه منذ ذلك الحين.
وقالت الزوجة: “٤٧٦ يوم بدون تريض، بدون قراءة، بدون راديو، بدون مرتبة ولا مخدة ولا ماية سخنة، ربنا يحفظله اتزانه وعقله، ربنا يخليه دايماً صامد ونفسيته حلوة وما يفقدش بهجته ابداً”.
وكانت نعمة قد زارت الباقر في محبسه قبل أيام، بعد انقطاع عن الزيارات دام حوالي 3 أشهر ونصف، معربة عن أمنيتها بالإفراج عنه.
وقالت حول الزيارة في وقت سابق من الآن: “زرت محمد بعد ٣ شهور ونص اخيراً.. حلو وجميل ومبهج وبيضحك زي ما هوه”.
وأضافت: “كل زيارة ببقى متوترة جداً قبلها ومكتئبة وقولوني تاعبني .. ببقى حاسة داخلة على امتحان .. يا ترى هلحق اتكلم مع محمد ولا هضيع التلت ساعة وارجع بعدها افتكر حكاوي نسيت اقولها .. واسألة عايزا اطمن عليه بيها .. لكن أول لما بشوفه بنسى كل الكلام .. والضحكة على وشي من هنا لهنا .. واقعد بس افوله انه واحشني وبحبك .. وبعدين واحشني تاني .. وانسى معظم الكلام .. والزيارة تخلص بسرعة جداً من غير ما اشبع .. واضطر امشي واسيبه وأنا عارفة أني مش هقدر اشوفه تاني غير بعد ٣ شهور .. بس شعور كدا حلو بيفضل معايا يومين .. يصبرني شوية صغيرين .. على أمل أنه يرجعلنا قريب من تاني”.
ويقضي باقر فترة الحبس الاحتياطي على ذمة القضية رقم 1356 لسنة 2019 حصر أمن دولة عليا، والتي تضم أيضا الناشط السياسي علاء عبد الفتاح، حيث حرى احتجاز الباقر أثناء تواجده في النيابة للحضور مع علاء ولكنه فوجئ بإدراجه متهما في نفس القضية.
ويواجه المحامي محمد الباقر في القضية، اتهامات ببث وإذاعة ونشر أخبار كاذبة، مشاركة جماعة إرهابية مع العلم والترويج لأغراضها، وإساءة استخدام وسائل التواصل الاجتماعي فيسبوك.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *