بعد اخلاءات اليوم.. المحامي أحمد فوزي: مبروك للجميع.. ولكن مش عارفين نتجاوز أحزاننا على المحبوسين من سنتين وتلاتة وأصحابنا في السجون

فوزي: أتمنى تنتهي معاناة العليمي وإمام وفؤاد ومحمدين والقصاص وباقر وعلاء ودومة ويوسف عبد الراضي وكل اللي مانعرفهوش 

كتب- درب 

طالب المحامي الحقوقي أحمد فوزي، بالإفراج عن المزيد من المحبوسين في قضايا سياسية وحرية رأي وتعبير، بالتزامن مع قائمة الـ60 محبوسا الذي كشف عنها أعضاء بلجنة العفو الرئاسي وحصلوا على إخلاء سبيل اليوم الخميس. 

وقال فوزي: “ألف مبروك للناس اللي خرجت، مبروك لهم ولأسرهم، وللمحامين، في بيوت النهاردة حتعيد مبسوطة، فرحتنا  للناس دى ، وخروج محبوسين مش مهم هما مين ونعرفهم ولا لأ، وبعد الشكر الواجب  لكل الى بيحاول يدخل لحل مشكلة المحبوسين احتياطي”. 

وأضاف: “ولا عارفين نتجاوز أحزان وقهرة قلب على أصحابنا اللي منتظرين من سنتين وتلاتة يخرجوا، ناس محرومة من أهلها وحريتها وشغلها، بقالهم سنين، ربنا يهون عليهم الأيام، ويدخل الفرحة عن قريب لبيوتهم”. 

وقال: “واحشنى زياد العليمى أوي أوي أوي ، وعمرو إمام، واتمنى تنتهى معاناة هشام فؤاد وهيثم محمدين والقصاص وباقر وعلاء ودومة ويوسف عبد الراضي.. كل اللي أعرفه وكل الى معرفوش اتمنى أن المسلسل السخيف ده يخلص”. 

وقررت نيابة أمن الدولة العليا، بحسب ما أعلن عنه أعضاء لجنة العفو، إخلاء سبيل 60 متهما في قضايا سياسية متنوعة وبعد فترات حبس متفاوتة بعضها يصل لـ4 سنوات ونصف، وتضم عمال وأعضاء بروابط تشجيع الأندية.  

وكان المحامي طارق العوضي والنائب محمد عبد العزيز، أعضاء لجنة العفو الرئاسي، قد نشروا قائمة بأسماء 60 محبوسا احتياطيا ممكن قررت نيابة أمن الدولة العليا إخلاء سبيلهم اليوم.  

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *