منى مينا تُحذر: الموجة التانية لجائحة كورونا تضرب العالم كله بقوة.. امنعوا الحفلات والأفراح والتجمعات الكبيرة

منى: يجب إلزام المرضى ومرافقيهم بلبس الكمامة في المستشفيات والوحدات الصحية.. وأطالب الفريق الطبي بالحرص على إجراءات الوقاية

عبد الرحمن بدر

حذرت الدكتورة منى مينا، وكيلة نقابة الأطباء السابقة من الموجة الثانية لكورونا، وأكدت أن الموجة التانية للجائحة تضرب العالم كله بقوة .

وقالت منى في حسابها على (فيس بوك)، اليوم الأحد: “أنا عارفة إن كلنا زهقنا من كورونا .. بس للأسف كورونا ما زهقتش مننا، وإحنا -شئنا أم أبينا- جزء من العالم، لذلك أضعف الإيمان نمنع الحفلات والأفراح والتجمعات الكبيرة، طبعا كفاية مهرجانات، ونلزم الجميع بلبس الكمامة في المواصلات العامة ومترو الأنفاق والمصالح العامة وكل الأماكن المغلقة”.

وتابعت: “نلزم المرضى ومرافقيهم بلبس الكمامة في المستشفيات والوحدات الصحية.. لأنها أماكن تجمع للمرض وفرص العدوى عالية فيها “.

وأضافت منى مينا: “الفريق الطبي طبعا لازم يحرص على إجراءات الوقاية جدا وحدها الأدنى الكمامة الجراحية، ويا ريت نلتزم بكل الإجراءات الوقائية لأن معدل العدوى والوفيات وسط الأطقم الطبية عالي .. ربنا يحفظ الجميع “.

واختتمت منى مينا: “أما المواطنين من غير الفريق الطبي فممكن يكتفوا بالكمامة القماشية (من قماش قطني) لأن ناس كتير طبعا مستحيل ها يقدروا يشتروا كمامة بـ 5 جنيهات يوميا .. ووضع منديل ورقي داخل الكمامة القماشية يزيد من درجة حمايتها .. بلاش الكلام بتاع الكمامة بتخنقني .. الموضوع مش هزار .. ربنا يحميكم و يحفظكم “.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *