مالك عدلي يعلن دعمه لفريد زهران في انتخابات الرئاسة: صوت عاقل وخطابه يمثل شريحة لا يستهان بها من المصريين 

كتبت: ليلى فريد  

أعلن المحامي الحقوقي مالك علي، دعمه لفريد زهران في انتخابات الرئاسة المقبلة، معتبرًا أنه صوت عاقل، وأن خطابه يمثل شريحة لا يستهان بيها من المصريين. 

وقال عدلي في تدوينة له: “بالرغم من الظروف اللي إحنا عايشينها اليومين دول وانشغالنا بفلسطين واللي بيحصل فيها واللي طغي علي كل الأحداث حواليها.. بس وجب التذكير إن فيه انتخابات رئاسية وفيه تصويت موعده اقترب، وأنا شخصيا دايما مع المشاركة الإيجابية في الانتخابات طول عمري”. 

وتابع: تقديري إن حجم التصويت بيعكس مؤشرات كتير، وأيا كانت التقديرات العملية الانتخابية والممارسات المصاحبة ليها فيه صوت عاقل تميز طوال فترة الدعاية الانتخابية بانحياز للناس وخط سياسي منطقي، وخطاب أعتقد انه يمثل شريحة لا يستهان بيها من المصريين، يمكن لو كان الأستاذ فريد زهران كان اختار طريق التوكيلات الشعبية بدلا من توكيلات البرلمان للترشح للرئاسة كان يفرق كتير في حملته وفي توصيل خطابه لشرائح أكتر”. 

وأضاف: “لكن في النهاية الحزب المصري الديمقراطي الاجتماعي أثبت نجاحه كتنظيم سياسي في صنع حملة انتخابية في ظروف وتحت ضغوط لا يمكن وصفها وبموارد لا تكاد تذكر، وحاولوا بجدية إنهم يقدموا نموذج مختلف عن نماذج المرشح المؤيد للرئيس أو مرشحي الخيال الشعبوي الجميل”. 

واختتم: “تابعت كل لقاءات الأستاذ فريد زهران، وكنت أتمنى أن الظروف تسمح بانتشار أكبر ليها لعل الناس تاخد بالها إن فيه ناس تانية عندها مشروع سياسي حقيقي وخطاب معقول وبتحاول تكمل بناء كيان سياسي على قدر من الاستقلال بالنظر للي إحنا فيه، وإن شاء الله أنا صوتي في الانتخابات لهذه التجربة وللأستاذ فريد زهران”. 

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *