«عايزين البلد تفضل خرابة».. أحمد موسى: هناك من يريد توقف كل المشروعات التى تنفذها الدولة (فيديو)

رأى الإعلامي أحمد موسى، مساء الأحد، أن هناك من يريد توقف كل المشروعات التي تنفذها الدولة حتى نكون “بلد بلا عمل وبلا تنمية وبلا صناعة” وتصبح البلد “خرابة وضلمة”.

وقال موسى خلال برنامجه “على مسئوليتي” على قناة “صدى البلد” إن “دي بلد، شغالة بلد مش هتقف”، موضحا: “مش هتقف يعني مش هاجي فجأة كده بنعمل كذا ووقفنا كذا عشان الوضع.. فيه بعض عايز يوصلنا للحكاية دي، إنك توقف شغل، توقف مشروعات، توقف تنمية. عايزين ويصلونا لكده”.

وأضاف: أنا بقول لحضراتكم كده. عايزين يوصلوك لكده، فاضرب مشروع النهارده تبطين ترع اضرب، محاور مرورية اضربه، قطار كهربائي سريع اضربه، ال ار تي خفيف اضربه، دائري بتعمله وتوسع بلاش، دائري أوسطي بلاش، بتعمل مشروع علمين بلاش، عاصمة بلاش، بلاش أي حاجه، بلاش أي حاجه اقعدو ما تشتغلوش.. في الاخر عايزك كده”.

وتابع: “تبقى انت بلد بلا عمل بلا تنمية بلا زراعة بلا صناعة.. مش عايز صناعة  تعمل ايه الصناعة؟ استورد، اقعد استورد بقى استهلك استهلاك بقى، هات مليارات دولارات، واصرف بقى مليارات دولارات لو انت عندك مليارات الدولارات. اصرف بقى على الأكل وعلى الشرب وعلى كذا اعمل الكلام ده ما انت بلد عندك يعني، فإيه؟ تشتغلوا ليه متشتغلوش.. ابني ليه متبنيش”. 

وواصل: “خلو البلد زي ما كانت خرابة، تفضل خرابة… ليه تبقى بلد منورة ما أيام الإخوان كانت خرابة ليه تبقى كويسه ليه.. ما كانت خرابة أيام الأخوان عايزين تبقو كده يعني تبقو خرابة وضلمة ومعندكش أي حاجه موجودة.. عايز يوصلك لكده، فتعمل أي شيء.. أي.. بقول أي إجراء.. يا راجل تزود قناة السويس رسوم هو حد يكره تزود رسوم عشان دخلك يزيد (..) يقولك ازاي ده محدش هيجيك .. أفكار ناس مخوخها تعبانه، مش عايزين حاجه كويسة في البلد”.

يذكر أن تصريحات موسى جاءت تعليقا على اجتماع رئيس الجمهورية عبدالفتاح السيسي، الأحد، مع اللواء أمير سيد أحمد مستشار رئيس الجمهورية للتخطيط العمراني، واللواء أ.ح هشام السويفي رئيس الهيئة الهندسية للقوات المسلحة، واللواء أحمد العزازي مدير إدارة المشروعات الكبرى بالهيئة الهندسية، واللواء أشرف العربي رئيس المكتب الاستشاري بالهيئة الهندسية، والعميد عبد العزيز الفقي مساعد رئيس الهيئة الهندسية لتصميمات الطرق، وذلك لمتابعة الموقف الإنشائي لمشروعات الهيئة الهندسية على مستوى الجمهورية.

وخلال الاجتماع  تم عرض مستجدات تطوير منظومة شبكة الطرق والمحاور والكباري على مستوى الجمهورية، لاسيما تطوير الطريق الساحلي بقطاعاته المختلفة، حيث وجه الرئيس بتدقيق كافة التفاصيل في هذا الصدد بما يوفر كافة عوامل الأمان لمرتادي الطريق، فضلاً عن تحقيق السيولة المرورية المطلوبة.

كما تابع السيسي مستجدات تطوير هضبة المقطم، موجها بمواصلة الجهود القائمة لرفع كفاءة الطرق الداخلية والمحاور والميادين بهضبة المقطم، بما في ذلك تطوير شارع 9 الذي يمثل الشريان التجاري الرئيسي للمقطم.

وقال السفير بسام راضي، المتحدث الرسمي باسم الرئاسة، إن الاجتماع شهد أيضاً استعراض الجهود القائمة للاستفادة من عدد من الأراضي والمسطحات الفضاء غير المستغلة في محيط القاهرة الكبرى، فضلاً عن سير العمل في تطوير طريق صلاح سالم، وكذا الموقف التنفيذي لتطوير الحدائق المحيطة بقلعة صلاح الدين.

كما تناول الاجتماع متابعة الموقف التنفيذي لعدد من المشروعات التنموية على مستوى الجمهورية، ومنها تطوير منظومة الري في واحة سيوة، فضلاً عن كابلات الجهد العالي للكهرباء العابرة لقناة السويس لتوفير التغذية الكهربائية الخاصة بمشروعات تنمية سيناء، بالإضافة إلى الأحياء السكنية بالعاصمة الإدارية الجديدة.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *