زوجة الباقر تطالب بالإفراج عن زوجها وغلق ملف المحبوسين السياسيين: عدد كبير من الأسر بتتعذب في أوضاع اقتصادية صعبة 

كتب- درب 

طالبت نعمة هشام، زوجة المحامي الحقوقي محمد الباقر، بالإفراج عن زوجها وغلق ملف المحبوسين على ذمة قضايا سياسية، خاصة مع تدهور الأوضاع الاقتصادية وتأثر الأسر بها بشكل مضاعف. 

وقالت نعمة هشام: “عدد رهيب من الأسر المُعذبة بدون عائل في ظل أوضاع اقتصادية مش قادرة حتى الأسر الطبيعية اللي فيها اتنين بيشتغلوا يتحملوها، أعمار بتجري وعيال بتكبر ومصاريف مدارس وجامعات وعيال بتتجوز ومستشفيات وعلاج وأهالي بتموت من غير ما يشوفوا عيالهم بالسنين”. 

وأضافت: “مفيش بلد تقدر تكمل وفيه كارثة إنسانية زي دي موجودة ومكملة معانا بالسنين بدون حل.. كأنهم كائنات غير مرئية.. ولما نعمل مش شايفينهم هيختفوا! احنا موجودين وتعبنا وفاض بينا”. 

وشهدت أسعار السلع والخدمات الأساسية، خلال الفترة الماضية، ارتفاعا كبيرا مما أدى إلى تأثر الأسر، مع ارتفاع في سعر الدولار بعد قرارات حكومية بالتعويم. 

والمحامي الحقوقي محمد الباقر رهن الحبس منذ القبض عليه في سبتمبر 2019 أثناء وجوده في مقر نيابة أمن الدولة العليا لتقديم الدعم القانوني لصديقه الناشط السياسي علاء عبد الفتاح. 

ويواجه الباقر حاليا حكما بالسجن 4 سنوات في اتهامه بنشر أخبار كاذبة، وهو الحكم الصادر من محكمة جنح أمن الدولة طوارئ القاهرة الجديدة، والذي حاء بعد أكثر من سنتين حبس احتياطي. 

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *