رسائل السيسي للمصريين من سد النهضة إلى الأزمة الاقتصادية: “بطلوا هري”.. اسمعوا مننا احنا

الرئيس في كلمته حول سد النهضة والمخاوف منه: عيشوا حياتكم ولا تقلقوا من حاجة وكل خططنا ماشية بشكل عظيم وبلاش هري 

عن الأزمة الاقتصادية والغلاء: اسمعوا مننا مش عشان احنا الأصدق لكن لأن عندنا البيانات.. وبطلوا هري

كتب- درب 

لم تكن كلمة “بطلوا هري” التي قالها الرئيس عبد الفتاح السيسي، هي الأولى من نوعها التي يستخدمها الرئيس في خطاباته، بل هي كلمة مكررة للمرة الثانية في خطابين مختلفين. 

أول “بطلوا هري” قالها الرئيس تعود إلى شهر يوليو 2021 خلال حديثه في احتفالية “حياة كريمة”، معلقا على مخاوف المصريين من أزمة سد النهضة وتأثير ذلك على حصة مصر من مياه نهر النيل. 

وقال الرئيس آنذاك: “عيشوا حياتكم، واحنا ماشيين في طريقنا وخططنا وكل شيء بفضل الله ماشي تمام وبشكل عظيم وجيد، ولا تقلقوا من حاجة، ومن فضلكم عيشوا حياتكم، وهقول كلمة بتقولها أنتم، بلاش هري”. 

المرة الثانية التي قال فيها الرئيس “بطلوا هري”، كانت خلال كلمته، اليوم الاثنين 9 يناير 2023، أثناء انعقاد المؤتمر الأول لتحالف الجمعيات الأهلية في مصر، ولكن هذه المرة كانت تعليقا على “الأزمة الاقتصادية”. 

وقال الرئيس: ” أنا شايف الناس لما بتتكلم، بيقولوا كلام مش متنظم، ومش مترتب، كلام بتاع ناس متعرفش حاجة، أنا بتكلم بصراحة ليكوا أنتو يا مصريين”. 

وأضاف: “يا جماعة أسمعوا مننا، مش عشان إحنا أصدق من غيرنا، ولكن إحنا مدركين لحجم التحدي أكتر من غيرنا، البيانات والأرقام والحلول، بتبقى مطروحة من الدولة”. 

وقال: ” الحرب دي مش بتاعتنا، الموقف اللي حصل سواء كورونا أو أزمة روسيا، مصر معملتوش، مصر بتدفع الثمن زي أي دولة، وهقول الكلمة اللي محدش بينساها، بطلوا هري”. 

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *