خبيرة نفسية تقدم روشتة لعلاج الأطفال من القلق والتوتر بسبب كورونا (فيديو)

د.إيمان جابر: من المتوقع زيادة أعراض القلق.. وأنصح بالأكل الصحي والنوم الكافي وممارسة الأنشطة

عبد الرحمن بدر

قدمت الدكتورة إيمان جابر، مدير إدارة طب نفسي للأطفال والمراهقين العديد من النصائح عن كيفية التعامل مع الأطفال، وطرق التخلص من التوتر بسبب فيروس كورونا والبقاء في المنزل لفترات طويلة.

وقالت إيمان في مقطع فيديو بصفحة الأمانة العامة للصحة النفسية وعلاج الإدمان: “في الفترة دي ناس كتير قلقانة بسبب الأزمة الحالية، ولو ابني قلقان فمن المتوقع أن تزيد هذه الأعراض خلال الفترة المقبلة”.

وأضافت: “سنلاحظ اختلاف تصرفات الأطفال، هتلاقيه لازق فيكي زيادة والأكل متلخبط، ده طبيعي خلال الفترة الحالية، ممكن يحصل تبول لا إرادي أو صداع أو حركته بتزيد ويغلط ويتحرك كتير”.

وتابعت الطبيبة النفسية: “مش هنقدر نساعدهم قبل مساعدة نفنسا، أول حاجة المحافظة على نظافة البيت والنوم الكافي والأكل الصحي، وممكن نعمل حاجات كأسرة مع بعض، ومهم تقليل متابعة الأخبار، في التليفزيون والسوشيال ميديا”.

وقالت إيمان: “نقوله نغسل ايدينا عشان صحتنا مش اغسل عشان المرض، لما يسألوا كتير نحتويهم ونطمنهم، ممكن نعمل حاجة بنحبها وقت الخوف زي الرسم أو ممارسة أي نشاط”.

واختتمت الطبيبة: “لو ابني عنده قلق أو الاكتئاب لازم نتابع من الدكتور بالتليفون، وإن شاء الله الفترة هتعدي على خير”.


الطريقة اللي بتتعامل بها مع الأزمة …والطريقة اللي بتتعامل بها مع قلقك … بتنتقل تلقائيا لأطفالك كمهارات مكتسبة للتعامل مع المخاوف والقلق …اهتمامك بنفسيتك أولوية أولى تسهل لك مساعدة المقربين منك كبار وصغار …#دورك#انت_البطل#جيش_مصر_الأبيض#الأمانة_العامة_للصحة_النفسية_وعلاج_الإدمان#وزارة_الصحة_والسكان

Geplaatst door ‎الأمانة العامة للصحة النفسية وعلاج الإدمان‎ op Donderdag 26 maart 2020

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *