حريته حقه.. شقيق عمرو إمام: اقترب من 1000 يوم حبس احتياطي.. قلب أمي حزين وفرحة ابنه مكسورة ومتمسكون بالأمل

عمرو تخطى السنتين حبس احتياطى بـ٧ شهور وحبسه الآن غير قانوني.. مستنينك كل ليلة وكل نهار وواثقين في رحمة ربنا بينا وقرب الفرج  

كتبت: ليلى فريد  

طالب ياسر إمام، شقيق المحامي الحقوقي، عمرو إمام، بسرعة إخلاء سبيله، مؤكدًا أن أسرته تنتظر عودته بفارغ الصبر بعدما تجاوز مدة الحبس الاحتياطي المقررة قانونًا.  

وقال ياسر، السبت: ٣٢ شهرًا وأكثر من السواد وقلب أمي حزين ومفطور على عدم وجود ابنها الأكبر، وفرحة سيف ابنه مكسورة لعدم وجود عمرو في أهم مراحل طفولته زى دخوله أول يوم مدرسة، وحياتنا كإخواته مليئة بالانكسارات والمعافرة مع الحياة لعدم وجود السند والأخ الأكبر.  

وتابع: ٩٧٥ يوما وقد قاربت إلى ١٠٠٠ يوم، رقم مرعب، وبنتمنى كلنا أنه يبقى موجود وسطنا قبلها ومازلنا متمسكين بكل ذرة أمل وإن ربنا كبير وهيجبر بخاطرنا وبخاطره بعد كل الصبر دا. 

وأضاف: عمرو تخطى السنتين حبس احتياطى بـ٧ شهور وحبسه الآن غير قانونى، غير أنه خرج اسمه فى قائمة يوم ٢٤ ابريل لمجموعة من ٤١ فرد مخلى سبيلهم وللاسف عشنا فرحة لساعات وانكسرت وانطفت بعدها فرحتنا بعدم خروجه عمرو ودا اكتر شىء وجع عمرو فرحتنا اللى مكلمتش بعدم خروجه فقط لا غير من وسط القائمة رغم تأكيدات من الجميع أنها أيام فقط وهيكون وسطنا ومعانا. 

 وواصل: مرت الأشهر والأسابيع والأيام والساعات ببطىء رهيب من وقتها وإحنا كل يوم مستنين خروجه ومش عارفين سبب منع خروجه زى ما إحنا  مش عارفين بعد كل دا سبب حبسه إيه. بس لسه كلنا أمل فى ربنا وفي عدله واكيد إن النور هيجى بعد كل الظلام دا والظلم هيترفع عنه. 

واختتم: عمرو كل يوم وكل دقيقة من رسايل الحب اللى بتجيلنا ومن المواقف اللى بتتحكى عنه ومن معرفتنا به بيخلي رأسنا في السما مرفوعه.. وبيخلينا فخورين إنه كبيرنا وهو مصدر أمان لنا كلنا في أي مكان وفي كل وقت، كبيرنا وحبيبنا المحامي عمرو إمام، مستنينك يا عمرو كل ليلة وكل نهار، ماما مستنياك، وسيف مستنيك، وكل صحابك وحبايبك، وواثقين في رحمة ربنا بينا وقرب الفرج. 

كانت قوات الأمن ألقت القبض على المحامي الحقوقي عمرو إمام من منزله في حي المعادي يوم 17 أكتوبر 2019، وقررت حبسه 15 يومًا احتياطيا، وهو المحبوس على ذمتها منذ ذلك الحين.   

وقالت الشبكة العربية، إن حبس إمام “جاء بعد ممارسته دورا بارزا كمحام حقوقي في الدفاع عن مئات المواطنين المقبوض عليهم على خلفية احتجاجات سبتمبر ٢٠١٩ وبعد يومين فقط من انتقاده وتعبيره عن رأيه السلمي لوقائع القبض على الصحفية إسراء عبد الفتاح وفقا لما ذكرته أمام نيابة أمن الدولة أثناء التحقيق معها”.   

وأضافت الشبكة، في بيانها، أن عمرو “تم عرضه على نيابة أمن الدولة واتهامه بمشاركة جماعة إرهابية مع العلم بأغراضها وإساءة استخدام وسائل التواصل الاجتماعي ونشر أخبار وبيانات كاذبة، في القضية رقم 488 لسنة 2019 أمن دولة عليا”.   

وفي 26 أغسطس 2020 استخرجت نيابة أمن الدولة العليا المحامي الحقوقي من محبسه في سجن طرة عنبر الزراعة وحققت معه في القضية رقم 855 لسنة 2020 حصر أمن دولة بتهم الانضمام إلى جماعة إرهابية وارتكاب جريمة من جرائم تمويل الإرهاب.   

وقال جمال عيد، مدير الشبكة العربية، إن إعادة تدوير المتهمين “يمثل انتهاك إضافي لسلب حرية المواطنين دون حق، ونحن نطالب النائب العام بالإفراج عن عمرو إمام فورا وغيره من سجناء الرأي ومن تجاوزوا فترة الحبس الاحتياطي”.  

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *