تجديد حبس العليمي ومؤنس وفؤاد والشنيطي و9 آخرين 45 يومًا في «خلية الأمل».. ووالدة زياد: يارب الكابوس ده ينتهي

إكرام يوسف: نقل زياد وهشام وحسام إلى زنازين أخرى.. مش عارفين كل واحد منهم بقى مين معاه وحنرتب الزيارات إزاي

عبد الرحمن بدر

قررت محكمة جنايات القاهرة، المنعقدة بطره، تجديد حبس زياد العليمي و13 أخرين من “خلية الأمل” بينهم الصحفيين هشام فؤاد وحسام مؤنس وعمر الشنيطي، 45 يومًا على ذمة التحقيقات.

عقدت الجلسة برئاسة المستشار محمد السعيد الشربيني، وعضوية المستشارين، وجدي عبد المنعم، والدكتور علي عمارة.

ووجهت النيابة للمتهمين في القضية التي تحمل رقم 930 لسنة 2019 حصر أمن دولة عليا، تهم ارتكاب جرائم الاشتراك مع جماعة أنشئت على خلاف أحكام القانون الغرض منها الدعوة إلي تعطيل أحكام الدستور والقوانين ومنع مؤسسات الدولة والسلطات العامة من ممارسة أعمالها، ونشر أخبار ومعلومات وبيانات كاذبة – على نحو متعمد – عن الأوضاع السياسية والاقتصادية بالبلاد بقصد تكدير السلم العام وزعزعة الثقة في مؤسسات الدولة.

بدورها قالت الكاتبة إكرام يوسف، والدة زياد العليمي في حسابها على (فيس بوك): “تم نقل زياد وهشام وحسام إلى زنازين أخرى، يعني ما بقوش مع بعض!! كل واحد بقى مع زملا تانيين!! مش مفهوم السبب، الظاهر ما هانش عليهم إن التلاتة قضوا سنة وأربع شهور مع بعض واتعودوا على بعض”.

وأضافت: “طيب إحنا كنا بننسق الزيارة والأكل واحتياجاتهم ونرتبها مع بعض والدة حسام وزوجة هشام وأنا.. دلوقت مش عارفين كل واحد منهم بقى مين معاه وحنرتب الزيارات والأكل إزاي؟ وإيه الاحتياجات المطلوبة في الزنزانة الجديدة؟، يارب نهاية للكابوس ده!”.

كانت المحكمة جددت حبس المتهمين في وقت سابق لجلسة أمس لحضور المتهمين.

ويواجه المتهمون في هذا القضية، والمعروفة إعلاميا باسم قضية “تحالف الأمل”، اتهامات بنشر وبث أخبار وبيانات كاذبة، إساءة استخدام وسائل التواصل الاجتماعي، ومشاركة جماعة إرهابية مع العلم والترويج لأغراضها.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *