بعد تصريحات السيسي عن الميكنة.. الزاهد: الفساد مؤسسة أخطبطوية كبرى ومواجهته ترتبط بسياسات تعزز العدالة والحريات

رئيس حزب التحالف الشعبي: يلزم لمواجهة الفساد قضاء عادل وإعلام حر ونقابات مستقلة ومؤسسات للرقابة الشعبية

كتب: عبد الرحمن بدر

قال مدحت الزاهد، رئيس حزب التحالف الشعبي الاشتراكي، إن الفساد مؤسسة كبرى اخطبطوية، ويمكن أن تستخدم المكن لتمرير صفقاتها، خلافا لتصريحات الرئيس السيسى من أن التحول للمكن يقضى على الفساد.

وتابع: مواجهة الفساد ترتبط بسياسات تعزز العدالة والحريات، وهي في الأساس مسألة سياسية واجتماعية وليست مجرد تطوير تكنولوجى.

وأضاف الزاهد: الميكنة قد تكون فعالة مع فساد الصغار المرتبط بفتح الدرج ولكنها لا تكفى لمواجهة الفساد الأخطبوطى ويلزم لهذه المواجهة، أجهزة رقابية مستقلة ولا تخضع للسلطة التنفيذية وقيادات هذه الأجهزة الرقابية محصنة ضد العزل، إلا بأحكام القضاء.

وقال الزاهد إنه يلزم لهذه المواجهة أيضًا قضاء عادل نزيه وإعلام حر ونقابات مستقلة ومؤسسات للرقابة الشعبية ومجالس نيابية ومحلية منتخبة في أجواء وقوانين تعزز التنافسية بعيدا عن القوائم المطلقة، وبعيدا عن قبضة الإدارة وتحالفات بيروقراطية الدولة مع المستثمرين ورجال الأعمال وتزواج السلطة مع رأس المال الذي أنتج رأسمالية المحاسيب التى تفرغ الأشكال الرقابية والنيابية من مضمونها وتكيفها بما يناسب ازدهار مصالحها.

كان الرئيس عبدالفتاح السيسى، قال: “خلوا بالكم دولة زى مصر فيها 100 مليون حجم العمل في مصر لو مميكن ميكنة كاملة كتير من الحاجات اللى بتعانوا منها وبتشوفوها مش هاتبقى موجودة، لو فيه فساد عاوزين تواجهوه بجد مش هيتواجه غير بكده إن البشر ميتعاملش غير مع مكن سواء كان المواطن أو الموظف ومفيش اتصال مباشر مع الموضوع، النظام ده موجود فى العالم مندخلوش عندنا ليه؟”.

وتابع السيسى خلال تفقد أعمال تطوير ميناء الإسكندرية البحرى، الثلاثاء الماضي: “اديله الموافقة على الشحنة قبل ما تيجى على الميناء، والبضاعة قبل ما تتشحن من البلد المصدر ومش هديله موافقة ومش هتنزل الميناء وده هايبقى إجراء قد تجدوه صعب لكن بنعمل إجراءات الدنيا كلها بتعملها، إحنا مش هانبقا عجبة، إحنا بنعمل اللى غيرنا سبقنا فيه، وبنحاول نحصله علشان نسهل على الناس ونضمن إن الحاجات اللى بتخش بلدنا طبقا للمعايير، ولو فيه حاجة فيها مخاطر زى المخدرات، وكل ما هنسيطر على حركة دخول المنافذ بشكل كامل هنقدر نحقق ونشوف زى ما الدول المتقدمة بتعمل”.

وأكد السيسي، عدم السماح بدخول أى بضائع إلا طبقا للمعايير الأوروبية بداء من مارس 2022.

وتابع: “بقول الكلام ده علشان الشركات المعنية تساعد الدولة والحكومة في الإجراءات اللى بنعملها وهى هدفها تسهيل الأعمال وقدر ضخم من الشفافية، فضلا عن دولة بتتكلم زى ما الدول المتقدمة في التجارة بتعمل كده، لأنه النهاردة إحنا شغالين فى حاجة اسمها المعايير الأوروبية علشان لن نسمح بدخول أى بضائع إلا طبقا للمعايير الأوروبية”.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *