السيسي عن إزالة منازل بعض المواطنين: مبنجيش عليك إحنا بنعوضك بسعر مناسب.. واللي معاه فلوس يحطها في البنك هيوفر لك عائد

السيسي: يجب تغيير ثقافة التعامل مع البناء.. والتراخيص فيها نقاش كتير وبسمع وبشوف تعليقات الناس.. مش هنزايد على بلدنا لا لا 

كتبت: ليلى فريد  

قال الرئيس عبد الفتاح السيسي، إن هناك ثقافة يجب تغييرها في التعامل مع البناء، والمواطن من غير ما يقصد يلاقي حتة أرض جنب بيته يبني خلاص”. 

وتابع السيسي، خلال كلمته في افتتاح مشروعات جديدة: “بقولها لكل المصريين وأرجو أنكم تسجلوها كويس وتفكروها فيها كويس، اللى معاه قرشين يروح يبنى أي حاجة، أنا بشوف حجم العمارات وحجم الإشغال اللي فيها، لو معاك قرشين تعالي في العمارة بتاعتك 5-6 أدوار وأنت مش هتسكن فيها، لو أنت معاك فلوس وحطيتها في البنك ده هيوفر لك عائد مناسب، أنت تبني على أرض زراعية أو أرض مش بتاعتك، اللى تبني  عليه مش هيجيب حاجة دى ثقافة عندنا، حتى الريف يبنى دور ولا دورين، ومش محتاجه دلوقتي ويحتاجه كمان 15 سنة من أجل أولاده.. لازم نتجاوز النقطة دي، مواطنين وشعب، حجم كبير من المساكن اللى بشوفها على الدائري مش مسكونة مفيش شباك راكب”. 

وأضاف السيسي: “حجم التحدي، أكبر من اللى بنفكر فيه، الزملاء اللى بيناقشوا لما بنعمل حاجة زي الدائرى الأوسطي شوف بتخدم كام محافظة.. القاهرة الكبرى والمحافظات القريبة منها”. 

وتعليقًا على تعويض المواطنين بعد إزالة منازلهم بهدف إنشاء طريق أو تحسين جودة حياة المنطقة، قال السيسي: “المواطن يعرف إحنا عملنا كده ليه؟ بس مبنجيش عليك إحنا بنعوضك وبسعر مناسب جدا، ومش إحنا اللى بنحدده دي هيئة تقيم المكان يساوي كام بالمتر والغرفة، حتى لو بنفتح طريق أو بنزيل علشان نغير شكل الحياة الموجودة وتحسين الحياة”.  

وتابع: ليه إحنا كدولة عملنا اشتراطات البناء دي، وليه واخدين اشتراطات قاسية على المواطنين. 

وأضاف: لو عاوز أفضى علشان أعمل محورين علشان يبقا متنفس للناس.. تراخيص البناء فيها نقاش كتير وبسمع وبشوف تعليقات الناس، مش هنزايد على بلدنا لا لا، وإذا كان الأمر نشرح للناس أكثر”. 

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *