إلهام شاهين: مفيش حاجة اسمها سينما نظيفة وده جهل.. ومدحت العدل: ولبسنا قشرة الحضارة والروح جاهلية

إلهام: لو مش بتحترموا تاريخ شادية وهند رستم وسعاد حسني متشتغلوش وأبعدوا عن الوسط.. ولو بتكرهوني سيبوني أدخل النار

العدل: هناك عملية غسيل مخ جرت للعقل المصري على مدار الأربعين سنة الماضية ولا يوجد قبول للاختلاف في الرأي

كتب: عبد الرحمن بدر

قالت الفنانة إلهام شاهين: “مفيش حاجة اسمها سينما نظيفة وده جهل، واللي بيقول كده يروحوا يدرسوا ويفهموا واللي مش عايز ده ميشتغلش”.

وانتقدت خلال برنامج (كلمة أخيرة) الذي تقدمه لميس الحديدي عبر “فضائية one”، الفنانات اللاتي يرفضن تصوير الأحضان والقبلات في السينما والدراما المصرية، قائلة: “لو مش بتحترموا تاريخ شادية وهند رستم وسعاد حسني متشتغلوش وأبعدوا عن الوسط”.

ومن جانبه، علق الكاتب والسيناريست الدكتور مدحت العدل الذي حل ضيفًا في نفس الحلقة: “المجتمع أصبح أكثر سطحية ولبسنا قشرة الحضارة والروح جاهلية”.

وعن اعتزال الفنانة حلا شيحة، قالت إلهام شاهين: “اللي عايز يعتزل الفن ويختفي وميشتغلش براحته بس ميعملش فيها داعية دينية”.

وتابعت: “تفاهة السوشيال ميديا هي أكثر شيء استفزني في 2021، والتريقة على التبرع بالأعضاء أكتر ردود ضايقتني ودي ناس تافهة، بيهاجموني ليه! ده هجوم لمجرد الهجوم، ولو بتكرهوني سيبوني أدخل النار”.

وأضافت إلهام: “تكريم مهرجان المسرح القومي لي كان مفاجأة ومكنتش فاكرة أنا عملت كم مسرحية والناس كانت ناسية قصة المسرح وبيقولوا إحنا عارفين إن شاهين نجمة مسرح وتلفزيون لكن تكريمي كان مفاجأة بعد ماعملوا كتاب المتمردة عني وفوجئت أني عملت 26 مسرحية!”.

وقال مدحت العدل، إن آخر مسلسل كتبه يعود لعام 2017، موضحًا أنّه يختار الأعمال التي يبعث من خلالها برسالة حقيقية، وتابع: عملي الجديد سيُطرح العام المقبل مع الفنانة شيريهان وسيكون مسرحيًّا، والفن الجيد يعتمد على التجويد والتفاصيل.

وأكد السيناريست المعروف أن هناك عملية “غسيل مخ” جرت للعقل المصري على مدار الأربعين سنة الماضية، معتبرًا أنه لا يوجد قبول للاختلاف في الرأي.

وقال إن المجتمع تعرض لعملية تسطيح لكل المعاني المهمة، لافتًا إلى مواقع التواصل الاجتماعي أصبحت تتيح الفرصة للكثيرين للحديث دون اهتمام بالمضمون.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *